Niektóre gramofony posiadają rozbudowane funkcje regulacji ramienia. Funkcjonalność ta ma spore znaczenie w perspektywie "wyczynowego" odgrywania muzy, gdzie co chwilę następuje fizyczny kontakt z płytą. Warto zwracać uwagę na ustawienia parametrów ramienia, wkładki oraz systemu przeciw przeskokowego gdyż te w zasadniczy sposób wpływają na możliwości gramofonu i jakość miksu. Poniższe wskazówki proszę traktować jako uzupełnienie instrukcji instalacji wkładki jakie można znaleźć z wkładką oraz instrukcji obsługi samego gramofonu.
Wybór systemu.
System lub inaczej wkładka to urządzenie jakie znajduje się na końcu ramienia gramofonu. Składa się z dwóch elementów korpusu i igły, którą można bez problemu i w prosty sposób wymieniać. W zależności od typu korpusu wyróżniamy dwie metody mocowania wkładki lub inaczej w zależności od mocowania wyróżniamy dwa rodzaje wkładek. Pospolity i najczęściej stosowane nazewnictwo to wkładka krótka i wkładka długa. Zacznijmy od długiej wersji – firma Ortofon nazwała ją Concorde i ta nazwa chyba najlepiej odzwierciedla jej kształt. Niewątpliwą zaletą długich systemów jest ich bardzo prosta instalacja do ramienia gramofonu (tak samo bardzo prosta jest deinstalacja). Dodatkowy atut to bardzo ładny wygląd. Wady to droższy koszt oraz problemy z kompatybilnością w stosunku do starych (np. unitra, sony) gramofonów, które w swoich założeniach nie miały być gramofonami dla DJ-i. Wkładki krótkie (np. Ortofon nazwał je OM) są tańsze w stosunku do ich dłuższych wersji, ale posiadają dwa minusy – pierwszy z nich to wygląd choć to kwestia gustu. Drugim minusem jest sposób ich mocowania. Krótkie systemy nie są mocowane bezpośrednio do ramienia, ale za pomocą tzw. Headshell-ów przez co instalacja jest bardziej pracochłonna i skomplikowana . Choć do każdego gramofonu powinien być dołączony Headschell czasem tak nie jest, a to oznacza, iż kupując krótki system trzeba także brać pod uwagę kupno Headschella, który powiększa wartość takiego zestawu. Jakość reprodukcji dźwięku jak i inne parametry są takie same dla danego modelu wkładki w wersji krótkiej i długiej, o czym świadczy choćby fakt stosowania tych samych igieł. Nie mniej jednak pojawiają się gdzie niegdzie głosy, iż cięższe wkładki jakimi są krótkie wersje – lepiej trzymają się płyty. Argumentem w ustach zwolenników dłuższych wersji jest teza, iż różnica ta jest praktycznie niezauważalna, a cięższa wkładka to większa inwazyjność igły w płytę czyli szybsza śmierć i igły i płyty.
Jeśli już wiesz jaką wersję wkładki chcesz zainstalować w swoim deku (potocznie deck z ang. gramofon) czas zastanowić się nad tym do jakich celów ma ona służyć. Jest to fakt o tyle ważny, iż wyróżniamy dwa rodzaje szlifów igieł, które determinują ich przeznaczenie. Do rzeczy – igła może posiadać szlif eliptyczny lub sferyczny. Eliptyczne końcówki (tak też nazywa się igłę) charakteryzują się lepszym pasmem przenoszenia, dynamika oraz stosunkowo małą inwazyjnością. W związku z tym polecane są Dj-om technicznym, którzy z rzadka swoje miksy okraszają skreczami. Sferyczny szlif to domena skreczujących Dj-i. Igła bardzo dobrze trzyma się ścieżki. Choć plusy eliptycznych igieł to minusy sferycznych i vice versa obecnie technologia posunęła się na tyle, że sferyczne wkładki dysponują coraz lepszą reprodukcją dźwięku, a eliptyczne coraz lepiej trzymają się ścieżki. Decyzja przy wyborze należy do ciebie.
Wyważenie systemu
Jednym z najważniejszych elementów przygotowania deck'a do pracy jest odpowiednie ustawienie systemu z igłą. W tym celu dobrze jest się posłużyć płytą, która ma nienagrany fragment [brak ścieżki]. Na takie "płaskie" pole kładziemy igłę i obserwujemy jej zachowanie. Jeśli ramię przesuwa się w którąś ze stron - jest nieodpowiednio wyważone. Idealnie ustawiony w zakresie swej trakcji system powinien pozostać nieruchomo na obracającej się płycie.
Do odpowiedniego ustawienia wagi ramienia służy nakręcany ciężarek umieszczony na przeciwwadze ramienia - jego przeciwnym niż system zakończeniu. Obracając go - zmieniamy masę ramienia i wpływamy na zachowanie się igły na płycie.
Dokładne ustawianie ramienia gramofonowego pod względem trzymania się igieł płyt jest tym ważniejsze im bardziej DJ nastawiony jest na grę scratch'em.
Ustalenie wysokości ramienia
Wiele gramofonów posiada także możliwość regulacji wysokości ramienia. Ustawienie tego parametru determinuje rodzaj używanej wkładki oraz zalecenia samego producenta gramofonu. Przyjmuje się, iż dla systemów długich [np. ortofon seria concorde] wysokość ramienia oscyluje w minimalnym zakresie, w przypadku systemów krótkich [np. ortofon seria OM] wartość tego parametru jest większa - ramię umieszczone jest wysoko. Same ramię, jeśli tylko to możliwe, powinno być ustawione równolegle do płaszczyzny talerza.
System Anti-Skate
Ostatnim spotykanym potencjometrem służącym do kompleksowego ustawienia ramienia jest pokrętło systemu anty-przeskokowego. Po ustaleniu odpowiedniej wysokości i dobrym wyważeniu ramienia sprawdzając metodą prób i błędów ustawiamy odpowiednią wartość ANTI-SKATE.
Na zakończenie chcemy podkreślić jak bardzo ważną rolę odgrywa dobre ustawienie ramienia, a mianowicie zasadniczo wpływa ono na komfort pracy i maksymalnie dobre trzymanie się ścieżki oraz przedłuża żywotność płyty. Z własnego doświadczenia wiemy, iż wiele osób zajmujących się miksowaniem muzyki przy użyciu gramofonów zbyt powierzchownie traktuje ten problem. Pamiętajcie nawet przeciętny system zamontowany na dobrze ustawionym ramieniu będzie lepiej chodził niż ten z górnej półki, ale źle ustawiony.
Autor: Tom&Jack / 2004-12-08
http://www.djshop.pl/artykuly/1/::-Wszystko-o-wk%B3adkach.html