Niniejszy artykuł, w zamierzeniach autorów, ma w swym przekazie nieść podstawowe informacje, które pomogą zrozumieć, co kryje się pod takimi pojęciami jak DJ, DJ-ka, o co chodzi w temacie miksowania oraz co z czym się je i jak do tego się zabrać.
Drogi, przyszły DeJocie. Jeśli pragniesz wkroczyć w fascynujący świat miksowania powinieneś na samym początku zadać sobie kilka ważnych pytań. Im precyzyjniej na nie odpowiesz, tym większa szansa na upragniony sukces i realizację celów. djSHOP.pl sugeruje zwrócić szczególną uwagę na następujące kwestie:
- Czy chcę miksować z CD czy z winyli ?
- Ile jestem w stanie przeznaczyć pieniędzy na sprzęt ?
- Czy ma to służyć nauce i zabawie, czy być wyposażeniem klubu lub dyskoteki?
- Jaki sprzęt wybrać ?
- Co jest mi dodatkowo potrzebne ?
- Od czego zacząć ?
Bardzo ważnym problemem jest sprecyzowanie samego pojęcia miksowania. Nie ulega wątpliwości, że każda osoba ma nieco odmienne zdanie jeśli chodzi o definicję, ale uogólniając można pokusić się o następujące stwierdzenie:
„Celem całej zabawy jaką jest miksowanie jest odpowiednie zgranie, pocięcie, nałożenie, rozłożenie dwóch źródeł dźwięku (czytaj: dwóch kawałków, utworów). Aby to osiągnąć trzeba przede wszystkim dysponować dwoma rzeczami: sprzętem oraz umiejętnościami. Sprzęt będzie grał tu rolę narzędzia, a twój mózg będzie jego kontrolerem, przekładając odpowiednie rozkazy na ruchy rąk. Pod pojęciem umiejętności kryją się: dobra koordynacja ruchowa, dobry słuch, poczucie rytmu oraz dobry smak i wyczucie oczekiwań odbiorcy (w większości są to elementy, które można drogą wytrwałych ćwiczeń nabyć).”
W zależności od gatunku granej muzyki wyróżnia się różne szkoły i techniki miksacji, co oznacza, iż stosowane triki, przejścia itp. cechują konkretne style. Opisy technik, sztuczek oraz innych bajerów to temat na osobny artykuł, a więc wróćmy do sedna sprawy.
Jeśli jesteś już zdecydowany i postanowiłeś uczynić kolejny krok, to bez wątpienia następnym problemem jest rozważenie kwestii: CD czy winyl? Chcąc zachować niezależność i nie sugerować Wam którejkolwiek z opcji zamieszczamy poniżej informacje, które powinny wiele wyjaśnić i pomóc.
CD a gramofon - porównanie
Gramofon: nośnik – płyta winylowa.
Zalety: legendarne, analogowe brzmienie, znakomite poczucie kontaktu z nośnikiem, pełna kontrola wzrokowa i manualna, wiele nowości dostępnych tylko na winylach.
Wady: brak pirackich nagrań, brak możliwości nagrywania, krótki w stosunku do CD czas nagrania.
Odtwarzacz CD: nośnik – płyta kompaktowa
Zalety: dostęp do wielu nielegalnie nagranych pozycji, możliwość nagrywania, duża pojemność.
Wady: brak fizycznego kontaktu z nośnikiem, wyczuwalna cyfrowość brzmienia, brak dostępu do nowości stricte winylowych.
Gramofon: urządzenie
Gramofon jest urządzeniem analogowym, w którym kontrola wielu parametrów zależy tylko i wyłącznie od człowieka umożliwiając kreatywne miksowanie, duży komfort pracy i wspaniałe poczucie władzy nad urządzeniem. Fizyczny kontakt z mechanizmem jak i płytą to czysta przyjemność
Odtwarzacz CD: urządzenie
Odtwarzacz CD to urządzenie napakowane elektroniką, realizujące wiele funkcji z cyfrową dokładnością / automatyzacją, dzięki temu pozwala uzyskać wiele efektów niedostępnych gramofonom, ale z drugiej strony nie pozwala na osiągnięcie niektórych efektów zarezerwowanych tylko i wyłącznie dla gramofonów [np. scratch]. Większość rzeczy powierzamy bezdusznej elektronice.
Gramofon: koszt płyty
30 – 100 zł
Odtwarzacz CD: koszt płyty
30 – 100 zł
Gramofon: koszt sprzętu
800 – 4000 zł
Odtwarzacz CD: koszt sprzętu
1000 – 8000 zł
Obecny trend
Zdecydowanie gramofon, CD staje się coraz mniej popularne. Zdobywająca coraz większą popularność niekomercyjna (choć to kwestia podejścia) muzyka jest wydawana głównie na nośniku winylowym.
Konfiguracja sprzętowa
Jak można zauważyć każda z opcji ma swoje plusy i minusy. Wybór należy do Was. Jeśli zdecydowaliście się z jakiego nośnika chcecie grać – nadszedł czas na wybór odpowiedniej konfiguracji. Zdajemy sobie sprawę z mnogości kombinacji jakie można tu wymienić, dlatego aby nie pisać kolejnego Potopu (: opiszemy podstawowe sety (konfiguracje sprzętowe) :
Konfiguracja: CD
- 2 x pojedynczy lub 1 x podwójny odtwarzacz CD
- dwukanałowy DJ mikser
- słuchawki
- ewentualnie: mikrofon, efektor, sampler
Konfiguracja: gramofony
- 2 x gramofon
- 2 x system (wkładka z igłą)
- 2 x slipmata (podkładka pod winyle)
- dwukanałowy DJ mikser
- słuchawki
- ewentualnie: mikrofon, efektor, sampler
Kwestia, który model i jakiej firma to odrębny temat, którego nie będziemy w tym miejscu poruszać, gdyż nie o tym mowa. Jednak opiszmy w kilku zdaniach poszczególne komponenty setów.
Pojedynczy CD Player (dyskotekowy)
Jest to specjalistyczny odtwarzacz CD, którego od domowych produktów odróżnia przede wszystkim możliwość kontroli tempa (pitch). W zależności od zaawansowania konstrukcji w dyskotekowym odtwarzaczu można znaleźć :
- pamięć wybranych miejsc na płycie i błyskawiczne ich przywoływanie,
- możliwość zapętlania,
- efekty,
- pamięć antywstrząsową,
- detekcję tempa,
- automatyczny mix,
- wygodną tarczę do kontroli najważniejszych parametrów.
Podwójny CD Player (dyskotekowy)
Cechuje się bardzo podobnym zestawem funkcji jak pojedyncze wersje, a główną różnicą (dla niektórych zaletą) jest fakt spójności w budowie (2 w 1) oraz w większości przypadków oddzielenie sekcji kontrolnej (kontroler) od kieszeni na płyty (baza).
Mikser
Jest to urządzenie, które przyjmuje dźwięk z wielu źródeł, w wewnątrz go obrabia, miksuje i wypuszcza jako jeden sygnał na zewnątrz czyli np. do wzmacniacza. Oto najważniejsze rzeczy jakimi cechują się miksery:
ilość kanałów – przeważnie od 2 do 5 (standardowo 2 – 3). Liczba kanałów mówi nam ile źródeł dźwięk może być kontrolowanych w tym samym czasie. W 99% przypadków każdy kanał może obsługiwać dźwięk z gramofonu i CD. Urządzenia te pod jeden kanał podpina się jednocześnie, ale to które będzie obsługiwane w danym momencie wybiera się przełącznikiem na panelu miksera. Każdy kanał posiada ponadto fader, a więc potencjometr wyciszający / zgłaśniający dźwięk na kanale. W zależności od modelu kanały posiadają dodatkowo takie potencjometry jak: equalizację, panoramę, wysterowanie, wysyłkę i powrót do procesora efektów, kille, efekty itp.
equalizacja kanałowa – umożliwia kontrole brzmienia każdego źródła dźwięku, najczęściej występują tu dwa lub trzy kontrolery (dół, środek, góra), tańsze miksery, oraz przeznaczone wyłącznie do skreczu nie posiadają kontroli środka. Niektóre modele mikserów posiadają funkcję kill, a więc kompletne wyciszanie brzmienia danego pasma.
equalizacja sumy – kontrola brzmienia wychodzącego miksu. Jest gorszą opcją niż equalizacja kanałowa, gdyż nie umożliwia kontroli poszczególnych źródeł. Oczywiście najlepiej jeśli mikser posiada jednocześnie equalizację kanałową i sumy.
wejście mikrofonowe – w zależności od miksera jest traktowane jako osobny kanał i może posiadać własną equalizację lub mikrofon obsługiwany jest przez jeden z głównych kanałów miksera. Np. oznaczenie 2+1 mówi nam, iż mikser dysponuje 2 kanałami głównymi i jednym mikrofonowym.
wyjście słuchawkowe – sekcja odsłuchu na słuchawkach powinna posiadać dwa kontrolery : głośność i panoramę między dwoma źródłami dźwięku.
wyjścia dźwięku - w dobrym mikserze powinny być dwa : na wzmacniacz i na odsłuch (standard gniazd: CHINCHE)
crossfader – główny i najczęściej używany potencjometr w mikserze, służy do miksowania ze sobą dźwięków. Na skrajnych wychyleniach odtwarza tylko jedno źródło, a im bliżej środka tym bardziej słyszalne będzie drugie źródło. Ustawienie suwaka po środku powoduje że dwa źródła odtwarzane są w tych samych proporcjach. Ze względu na pełnioną funkcję crossfader jest najczęściej psującym się elementem miksera. Wielu producentów prześciga się w konstruowaniu coraz to lepszych crossfaderów. Ich żywotność podaję się w liczbie cykli jakie mogą bezawaryjnie wykonać. Obecnie w zależności od klasy crossa przedział wynosi od 100 tysięcy do 4 milionów przebiegów.
wyświetlacz wysterowania LED – pokazuje jak wysterowany jest dany kanał, bądź suma – w prostych modelach podawane jest tylko wysterowanie sumy, w rozbudowanych sumy i kanałów jednocześnie.
Powyżej zamieściliśmy opis najważniejszych „składników” miksera. Pamiętajmy, że ze względu na zaawansowanie konstrukcji w mikserach możemy spotkać jeszcze takie funkcje jak choćby :
talkover – automatyczne wyciszanie podkładu w momencie użycia mikrofonu,
sampler – urządzenie nagrywające zadany fragment dźwięku umożliwiając jego odtworzenie w dowolnym momencie,
procesor efektów – różnego rodzaju efekty wpływające na dźwięk np. echo, filtry, zniekształcenia itp.,
licznik beatów BPM – mierzy i podaje na wyświetlaczu tempo utworu,
kontrola krzywej cięcia crossfadera i faderów – możliwość ustawiania w jaki sposób mają przenikać między sobą miksowane źródła.
Słuchawki
Oczywiście najlepsze to takie, które są kierowane stricte dla DJ-a. Przy wyborze słuchawek, oprócz oczywiście ceny, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na :
- pasmo przenoszenia – im szersze tym lepiej,
- skuteczność – im więcej dB tym lepiej,
- konstrukcję – im wygodniejsza tym lepiej
Gramofon
W zależności od przeznaczenia, wyróżnia się wiele konstrukcji. Wspólną cechą wszystkich DJ gramofonów jest możliwość kontroli prędkości tzw. pitch oraz możliwość pracy 33 1/3 oraz 45 (czasem też 78) obrotów na minutę. Decydując się na gramofon musisz dokładnie zastanowić się do czego będzie Ci służył. Według nas wszystkie gramofony można podzielić na 3 główne grupy, w których cena determinuje przeznaczenie:
od 500 zł do 1000 zł – gramofony z napędem paskowym – świetnie nadają się do odsłuchu, w przypadku miksowania są dobrym wejściem dla DJ grających techniczną muzykę, a to dlatego, iż amatorów skreczu może nie zadowolić moc napędu,
od 1000 zł do 1500 zł – napęd bezpośredni otwiera szersze pole do popisu, gramofony z tej grupy kierowane są dla ludzi, którzy miksują w domowych warunkach, zabierając czasem swój sprzęt na większą niż jednopokojową imprezkę,
od 1500 zł i wyżej – gramofony wysokiej i najwyższej klasy, cechują się bardzo dobrymi parametrami i dużą wytrzymałością, kierowane są do wymagającej grupy odbiorców oraz jako wyposażenie klubów, im wyżej ponad 1500 zł tym lepiej
System
Pod tą nazwą kryje się system, który wraz z igłą umożliwia odczyt zapisanych informacji z winylowych rowków. W zależności od zastosowań a także wyglądu wyróżniamy systemy :
- krótkie - cięższe i brzydsze, aczkolwiek to kwestia gustu
- długie - lżejsze i ładniejsze, aczkolwiek...
- o szlifie sferycznym – lepsze trzymanie się ścieżki, gorsza reprodukcja
- o szlifie eliptycznym – gorsze trzymanie się ścieżki, lepsza reprodukcja
Slipmata
Jest to filcowa lub neoprenowa podkładka, którą nakłada się bezpośrednio na talerz gramofonu (nie na gumę, którą należy zdjąć). Na slipmatę kładzie się winyle – dzięki niej płyta dobrze ślizga się na talerzu i mniej go hamuje. Slipmaty są niezbędne – bez nich płyty zniszczyłyby się praktycznie po pierwszym użyciu!
Podłączamy sprzęt
Załóżmy, że mamy już skompletowany sprzęt. Zanim zaczniemy zabawę trzeba go podłączyć. Oto praktyczne rady, które mogą być bardzo pomocne:
- gramofon trzeba odpowiednio złożyć, a więc zainstalować system oraz wywarzyć ramię, założyć slipmatę, a w przypadku gramofonów z napędem paskowym – założyć pasek,
- operację podłączenia całego zestawu do sieci należy wykonać na samym końcu. Podłączając gramofon bezpośrednio do wieży, jamnika itp. należy pamiętać aby kabel włożyć w wejście PHONO (gramofonowe). Jeżeli wepniesz w inne np. typu LINE IN dźwięk będzie cichy i zniekształcony,
- podłączając gramofon do miksera należy zawsze uziemić gramofon z mikserem,
- podłączając gramofon do miksera należy wkładać chinche w wejście PHONO i pamiętać o wyborze charakterystyki pracy kanału jako PHONO (przełącznik na mikserze),
- podłączając CD do miksera należy wkładać chinche w wejście LINE IN i pamiętać o wyborze charakterystyki pracy kanału jako LINE (przełącznik na mikserze),
- należy w pierwszej kolejności włączać CD oraz gramofon, później mikser a na samym końcu wzmacniacz,
- kolejność wyłączania całego system należy wykonać w odwrotnej kolejności niż powyższa,
- nieużywany sprzęt należy chronić przed kurzem, a w przypadku dłuższego braku aktywności – wyłączyć go z sieci.
Zakończenie
Mamy nadzieję, że powyższe informacje w większy lub mniejszy sposób pomogły lub pomogą Wam rozwiązać niektóre problemy i odpowiedzieć na nurtujące pytania, a także wyjaśnić pewne kwestie. Jeśli mimo to coś Was dręczy, nie znaleźliście tutaj odpowiedzi lub rozwiązania na Waszego problemu – prosimy pisać e-maile na adres:
info@djshop.pl
Już niedługo ukaże się kaseta VHS z ponad elementarnym kursem miksowania na gramofonach, która w jeszcze dokładniejszy i trafniejszy sposób pomoże wam poznać tajniki wspaniałego świata miksowania (:
Autor: Tom&Jack / 2004-04-12
http://www.djshop.pl/artykuly/8/::-Niezb%EAdne-ABC.html